2013. június 9., vasárnap

Croissant


Croissant  
(Pierre Hermé receptje alapján)




Ez a recept a híres Pierre Hermét dicséri. Már régóta ki szerettem volna próbálni az Ő módszerét, mert eddig mindig „csaltam” és nem így sütöttem a croissant-t. (Nem bolti tésztából, de azért ennél sokkal kevesebb idő alatt, de erről majd egy másik posztban.)

Maga a tésztakészítés szerintem nem bonyolult, inkább sokáig tart. Szóval egy fél napot minimum rá kell szánni, de egyszer ki kell próbálni, mert tényleg nagyon finomak lettek.

Hozzávalók

24 normál méretű darabhoz vagy 48 db minihez
Forrás: Szakácsok könyve

a tésztához
12 g friss élesztő
200 ml langyos víz
50 ml tej
600 g rétesliszt
12 g só
75 g porcukor
35 g puha vaj
325 g hideg vaj

a kenéshez
2 tojás
1 tojássárgája
1 csipet só



Elkészítés

1. lépés
Oldjuk fel az élesztőt a langyos tej és víz keverék egy részében (ne az egészben, mert lehet nem lesz szükség az egész folyadék mennyiségre). A lisztet szitáljuk egy tálba, morzsoljuk el benne a puha vajat, tegyük bele a sót, a cukrot és a feloldott élesztőt. Gyúrjuk össze, takarjuk le és kelesszük duplájára (kb. 1 óra).

2. lépés
Amikor a tészta megkelt, dagasszuk újra, majd a tésztát folpakba csomagolva tegyük 1 órára a hűtőbe, ismét dagasszuk át majd tegyük fél órára a fagyasztóba.

3. lépés
Vegyük ki a tésztát a mélyhűtőből. A kemény vajat egy fakanállal keverjük el, de próbáljuk meg ne felolvasztani. A tésztát nyújtsuk ki téglalap alakúra, ami háromszor olyan hosszú, mint amilyen széles. A vaj felét helyezzük a tészta alsó harmadára, kenjük rá egyenletesen, majd hajtogassuk. Először a vajazatlan felső harmadát hajtjuk le, majd erre kerüljön a felső harmada. Folpakba csomagoljuk és pihentessük a tésztát 30 percig a fagyasztóban, majd 1 órát a hűtőben.

4. lépés
Nyújtsuk ki a tésztát ismét téglalap alakúra, mint az előbb. És kenjük meg ismét a vajjal, szintén csak a tészta egyharmadát. És hajtogassuk ismét háromba. Folpakba csomagoljuk és pihentessük a 30 percig a fagyasztóban, majd 1 órát a hűtőben.

5. lépés
Lisztes deszkán nyújtsuk a tésztát 3 mm vastagra és éles késsel vágjunk belőle háromszöget. (Én az eredeti tésztát ketté vettem, így kaptam 24-24 db mini croissant.) (Ha normál méretű croissant-okat szeretnénk kapni akkor egy háromszögnek kb. 20 cm magasnak és 12 cm alapúnak kell lennie, nekem kb. fele ekkorák lettek.)
Szóval vágjunk háromszögeket és tekerjük fel őket. (Én készítettem 24 db sima és 24 db füstölt sajtosat. Csak nem bírtam ki, hogy autentikus francia croissant süssek.:))
Tegyük sütőpapíros tepsire és kelesszük szobahőmérsékleten 1 ½-2 órát.

6. lépés
Melegítsük elő a sütőt 230 fokra. A felvert tojásokkal kenjük meg a croissant-okat, majd tegyük a sütőbe és csökkentsük a hőmérsékletet 190 fokra. Kb. 20-25 percig sültek. 
Rácson hagytam őket kihűlni. 
Kb. fél órát éltek.