2013. június 19., szerda

DNK kenyér



DNK kenyér
DNK - dagasztás nélküli kenyér

A legegyszerűbb kenyérkészítési módszer! Persze nem lesz pontosan olyan, mint a jó öreg kovászos, kemencében sült kenyér, de érdemes kipróbálni, főleg, ha házi készítésű friss kenyérre vágyunk különösebb macera nélkül. A héja ennek is nagyon finom ropogósra sül!

A legelső ilyen típusú kenyeret itt láttam és találtam egy egész jó videót is. (Innen le lehet nézni, milyen állagúnak kell lennie.)


Hozzávalók

100 g graham liszt
100 g kenyérliszt
300 tönköly finomliszt
8 g só
fél zacskó szárított élesztő (4-5 g)
kb. 400 ml langyos víz
2 ek burgonyapehely

Elkészítés

Egy tálban a száraz összetevőket keverjük össze, majd adjuk hozzá a vizet. Nem kell dagasztani, elég egy fakanállal, nagy mozdulatokkal összekutyulni.

Takarjuk/fedjük le és kelesszük szobahőmérsékleten 12-14 órát. (Én általában este állítom össze a tésztát és reggel sütöm ki.)

Reggel előmelegítem a sütőt 250 fokra. Egy jénai tálat (nekem közepes méretű kerek van) a tetejével együtt betettem a sütőbe, hogy az is felforrósodjon. Nem kell bele sütőpapír és kikenni sem kell.

A tésztát kiborítottam a tálból a lisztezett deszkára és összedolgoztam, csak úgy nagyjából.  Hajtogattam rajta egyet és a lisztes deszkán letakarva hagytam pihenni, amíg a sütő el nem érte a kívánt hőfokot. Amikor ez megvan, a tésztát beleborítottam a jénaiba (vigyázzunk, mert a tál nagyon forró), úgy hogy a hajtogatás került felülre. Ez fog szépen szétnyílni sütés közben.  Lefedtem a tetővel és kb. 30 percet hagytam sülni 250 fokon, majd csökkentettem a hőmérsékletet 200 fokra, levettem a tetejét és még fél órát sütöttem. Rácson hagytam kihűlni.